Seajet 027 Saiko er et kobberfritt selvpolerende bunnstoff med svært gode egenskaper også på båter produsert i aluminium og er ideell for båter opptil 40 knop. Seajet 027 Saiko inneholder svært effektive biocider, inkludert sinkpyrition som hindrer algevekst og begroing. Produktet er produsert i fargene hvit, marineblå og sort, og selges i størrelsene 0,75, 2,5 og 5 liter.
Hurtigguide bunnsmøring
Aluminiumsbåt
- Rengjør båten med et godt båtvaskemiddel. Ved skjell og groe bruker man skjell- og groefjerner.
- Avfett med aceton
- Slip overflaten med vannslipepapir
- Fjern slipestøv med ferskvann og la overflaten tørke fullstendig.
- Ved ny båt: Umiddelbart påfør første strøk med Seajet 017 primer, 1 strøk
- Deretter 2 strøk med Seajet 117 primer
- Båt som er bunnsmørt fra før: 1 strøk med Seajet 015 primer
- Er båten bunnsmørt fra før? Se om det gamle bunnstoffet er kompatibelt med Seajet 027. Er du usikker anbefales det å fjerne gammelt bunnstoff.
- Deretter går man over med egnet bunnstoff. Ved 2 strøk vil det kunne vare i to sesonger.
- Ikke la båten stå mer enn 6 måneder på land etter utført bunnsmøring
Kjekt å vite
Anbefalt til: For alle båttyper, også aluminium
Hovedfordeler: Tilgjengelig i klare farger inkludert hvit, kobberfritt bunnstoff, mer øko-vennlig, tåler høy fart
Kan påføres og vare opptil: To sesonger (2-3 strøk med rulle)
Egnet for motorbåter og yachter? Ja, opptil 40 knop
Dekkevne: 6,7 kvadratmeter pr. liter
Hvor mye bunnstoff trenger man?
Motorbåt
Opptil 16 fot | 1 boks 0,75l |
17-20 fot | 2 bokser 0,75l |
21-24 fot | 3 bokser 0,75l |
25-27 fot | 1 boks 2,5l |
28-30 fot | 1 boks 0,75l 1 boks 2,5l |
31-33 fot | 2 bokser 0,75l 1 boks 2,5l |
34-36 fot | 2 bokser 2,5l |
37-39 fot | 1 boks 0,75l 2 bokser 2,5l |
40-43 fot | 3 bokser 2,5l |
44-48 fot | 1 boks 0,75l 3 bokser 2,5l |
Seilbåt
Opptil 17 fot | 1 boks 0,75l |
18-21 fot | 2 bokser 0,75l |
22-26 fot | 1 boks 2,5l |
27-31 fot | 1 boks 0,75l 1 boks 2,5l |
31-36 fot | 2 bokser 0,75l 1 boks 2,5l |
37-41 fot | 2 bokser 2,5l |
42-45 fot | 1 boks 0,75l 2 bokser 2,5l |
46-49 fot | 3 bokser 2,5l |
50-53 fot | 2 bokser 0,75l 3 bokser 2,5l |
54-56 fot | 4 bokser 2,5l |
Vi anbefaler at det ikke påføres bunnstoff på båter når temperaturen er under 10 C°. Før vi begynner å male
Aller først må du kle deg riktig. Maling kan være en sølete jobb, så ta på deg noen gamle klær, engangsdress eller en kjeledress; engangshansker; og en hatt. Vi anbefaler også at du bruker vernebriller, spesielt når du arbeider under båten.
Bruk ikke genser eller lue av ull når du maler - fordi fibrene kan feste seg i malingen.
Du trenger også grunnleggende verktøy, som skrape for å skrape bort løs maling; smergel og/eller sandpapir og klosser for å pusse bunnen lett; en bøtte vann til smergelpapiret; og pensler eller ruller til å påføre bunnstoffet med. Og glem ikke maskeringstape til vannlinjen.
Anoder fjernes helst før du maler, men dersom det ikke er mulig, maskeres disse lett med tape eller vanlig aluminiumsfolie.
Båt inspeksjon
Etter at båten er heist opp av vannet må båten vaskes ved å høytrykks spyle båten. Dersom det er mye rur, sjøgress, slim og groe, bruk da Seajet vannlinjerens. Spray Seajet vannlinje rens på det området som ønskes behandlet børst så lett over det samme området med børste med stiv bust,
la det så stå i tre minutter og spyl så av gjerne ved bruk av høytrykks spyler.
Om det fortsatt er noe slim, rur, groe igjen, gjenta den samme behandlingen. Dersom det etter behandligen er merker etter rur som skarpe kanter etc. må disse pusses med sandpapir eller smergel for å unngå merker i overflaten.
Områder som var dekket av løftestropper under spyling må også skrubbes grundig for å fjerne alle spor av groe.
Løs maling og luftlommer må fjernes ved å skrape ned til et fast underlag. Større områder kan behandles med lett sandblåsing eller Sormap bunnstoff fjerner. Men, bruk aldri kjemiske malingsfjernere på glassfiber, fordi de raskt vil ødelegge den beskyttende gel-coaten.
Osmose er et kjent problem på glassfiber båter, og er vanligvis ikke alvorlig uten at skroget er fult av blemmer. Små, lokale blemmer kan ofte bli behandlet ved at fjerner all bunnstoff og primer og man borer hull i disse blemmene med en forsenket drill, og man sørger for at disse hulrommene
tørker 100% ut. Man fyller deretter de samme hullene med epoksy sparkel, deretter på føres tre strøk med Seajet 117 epoksy primer på de bare området og deretter påføres det ønskede Seajet bunnstoffet.
Større områder med blemmer, eller store hevelser i gel-coaten er en mer alvorlig sak, og bør behandles av profesjonelle.
Overflatebehandling
Overflater som skal males må være rene, tørre og uten olje eller fett.
Ubehandlede områder må først primes og ujevnheter må fylles med epoksy filler.
Eksisterende bunnstoff trenger ikke nødvendigvis noen spesiell forbehandling annet enn grundig rengjøring, men kan pusses lett med vått sandpapir for å fjerne mindre ujevnheter i malingen.
Bunnstoff må aldri pusses med tørt sandpapir eller brennes av med varmlufts malings fjerner, fordi den til og med på slutten av sesongen vil inneholde giftige kjemikalier. Så bruk av vått sandpapir/smergel, det er eneste sikre metode.
I tillegg til at det er tryggere, gjør bruk av vått sandpapir/smergel at jobben ikke tar så lang tid som du kanskje først trodde.
Propeller kan rengjøres med en drill med stålbørste for å gi en glatt polert flate. Kobberet i bronse propellene holder disse vanligvis groefrie uten bruk av bunnstoff, men dersom det er områder hvor groe er et problem, påføres et strøk med Seajet 034/041.
Til slutt så vasker du igjen med tynner, aceton eller rødsprit for å fjerne alt støv, smuss, fett og fuktighet.
Priming av skrog under vannlinjen
På bare og glatte områder trenger du å flekke med tre strøk med Seajet 015 primer for å sikre skroget mot vann gjennom trengning samt dette gir god vedheft for de påfølgende strøk.
Der hvor all bunnstoff og primer er fjernet og anbefaler man legge tre strøk med Seajet 117som er en 2 komponent epoksy primer, som er laget for å beskytte gel-coaten på glassfiberbåter, aluminium, stål og bly kjøler etc mot vann gjennom trengning.
Når mindre områder skal pusses opp, er 1-komponent primer å foretrekke, påfør tre strøk Seajet 015 primer. Finn den korrekte overmalingstiden mellom hvert strøk - denne informasjon finner du på boksen. Bruk en pensel til små områder eller en rulle til større områder. Vil Seajet bunnstoff være forenelig med hvilket som helst annet eksisterende bunnstoff? I de fleste tilfeller vil det være det, med unntak av hvitt bunnstoff og teflon baserte bunnstoff (som f. eks. VC 17M) som må fjernes helt før Seajet bunnstoff påføres.
Dersom du ikke er sikker på hvilket bunnstoff som er brukt på din båt, eller at din båts tilstand ikke er ideell, er den beste løsning å påføre et totalt forseglet strøk med Seajet 015 primer. Dette vil gi god vedheft for det påfølgende strøk med det valgte bunnstoffet.
Tørketider for primer og bunnstoff finner du på side 56-61 i brosjyren vår.