Firesylindret motor på 2,8 liter med 16 ventiler, VCT og EFI
Denne fullblodsmotoren gir utmerket forbrenningseffektivitet i hele turtallsregisteret med egenskaper som EFI, fire ventiler per sylinder, DOHC (Double Overhead Camshafts – doble overliggende kamaksler) – og variabel kamakselinnstilling (Variable Camshaft Timing – VCT). En blanding av avanserte teknologier gir et uovertruffent forhold mellom hestekrefter og liter samt et svært gunstig vekt/effekt-forhold.
En spesiell offset veivaksel gir en kompakt design
Yamaha F200 er en ultrakompakt motor. Den spesielle, offset veivakselen og den tannhjulsdrevne balanseakselen er bare to av de mange tekniske løsningene ingeniørene valgte for å oppnå små ytre dimensjoner og vibrasjonsfri gange kombinert med høy effekt. Det vannkjølte labyrinteksossystemet gjør den svært stillegående også.
Elektronisk "drive-by-wire"-gass og -girskift (bare F200G)
Det digitale nettverkssystemet (tilleggsutstyr) gir føreren enkel, komfortabel kontroll, og det synkroniserer motorene automatisk i doble eller triple installasjoner og har en ettrykks start/stopp-knapp. Den førsteklasses flerfunksjonsmåleren med 5-tommers LCD-fargeskjerm er et annet attraktivt tilleggsutstyr for F200G-modellen.
Dorging med variabelt turtall
En annen funksjon ved det digitale nettverkssystemet (tilleggsutstyr) er den praktiske knappen på turtelleren som gir deg umiddelbar styring av motorturtallet – det gjør det enkelt å justere motorturtallet i praktiske trinn på 50 o/min mellom 650 og 900 o/min. Belønningen er jevne, avslappende turer.
Digitale nettverksinstrumenter (tilleggsutstyr)
Alle våre EFI-motorer kan kobles til, via Yamahas egne nettverkssystem, til en rekke digitale instrumenter – slik at du kan få best mulig nytte av motoren din. En multifunksjonsindikator viser turtallet, motortimer, trimvinkel, oljetrykk og varsellamper. Den kombinerte hastighets- og drivstoffmåleren viser hastighet, drivstofftankkapasitet og drivstoffeffektivitet.
SDS (dempersystem for girskift)
Yamahas dempesystem for girskift (SDS) ble først lansert for de større V8- og V6-modellene, og det er en god funksjon som automatisk reduserer dunkelyden man vanligvis forbinder med å bytte gir. Et gumminav kombinert med en nøye konstruert spesialskive med spor absorberer støy og vibrasjon. Det gir jevnere og mer stille girskift.
Mulighet for Yamaha Customer Outboard Protection-system (Y-COP)
Yamahas unike Y-COP er et brukervennlig og effektivt alternativ: Startsperren aktiveres og deaktiveres med et enkelt trykk på en robust fjernkontroll. Dette hindrer at båten blir stjålet, og du slipper å bekymre deg når du forlater den.